Fagområdet: Virksomhedens Systemer

Undervisningsplan for 1. Semester, efterår 1999

Uge

 

Elementer

34

Introduktionsuge

  • Introduktion
  • Forkurser
  • Hyttetur

Introduktion

35 

Elementære Databegreber

  • Data- og Informationsbegrebet
  • Kartoteksbegrebet, set fra et brugerperspektiv.
  • Grundlæggende Databeskrivelse:
  • Datadictionary, entitetsobjekter
  • Objektklasser, attributter
  • Repræsentationstyper, domæne og integritetsregler
  • Abstraktionsmekanismer:
    • Begrebsdannelse
    • Klassifikation
    • Objektbegrebet

Analyse

36

Grundlæggende systemudvikling:

  • Systembegrebet (GST)
  • Modelbegrebet
  • Livscyklusmodellen
  • Foranalyse I

Analyse

Modellering

Brugerdel-tagelse

Kommunik.

37

Systemudvikling:

  • Objekt- og klassestruktur
  • Klasseniveau: Generalisering
  • Objektniveau: Aggregering og associering
  • Hændelser og adfærd

Analyse 

38

Systemudvikling:

  • Adfærdsmønstre
  • Brugsmønstre
  • Funktionalitet

Analyse

39

Systemudvikling:

  • Brugergrænseflader

Databaser:

  • Generelle databasebegreber

Design

Prototyping

Databaser

40

Databaser:

  • Mapning af en objektmodel til en relationel datamodel

Prototyping:

  • Projektforberedelse
  • Prototypingmetoder

Databaser

Prototyping

Kommunikation

Brugerdelt.

41

Miniprojekt i ACCESS

Prototyping

Databaser

42

Efterårsferie

 

43

Virksomhedsstrategi I:

  • Virksomheden som et styret system

Organisation:

  • Klassiske organisationsprincipper

Strategi

Organisation

44

Organisation:

  • Nyere organisationsprincipper

Organisation

45

Organisation:

  • Gruppen
  • Individ & Kultur
  • Ledelsesbegreber

Organisation

46

Virksomhedsstrateg II:

  • Virksomhedsmodellering
  • Ændringsstrategi

Økonomistyring:

  • Grundlæggende begreber

Strategi

Økonomistyr

47

Økonomistyring:

  • Budgetter

Regnskab:

  • Registrering
  • Regnskabssystemer

Økonomistyr

 

Edb-Værkt.

48

Økonimistyring:

  • Regnskabsanalyse

Brugervenlige systemer (Case):

  • Brugergrænsefladedesign
  • Udarbejdelse af scenarios
  • Afprøvning i brugermiljø
  • Kommunikation: Præsentationsteknik 
  • Præsentation m. Demo

Økonomi

Design af

Bruger-grænseflade

Bruger-venlighed

Kommunikation

Afprøvning

49/50/51

Miniprojekt:

Systemudvikling i sammenhæng fra analyse via design til programmering og afprøvning

Analyse

Design

Program-

Mering